Plan miejscowy to dokument, który określi, jak będzie można urządzić okolicę. W Warszawie plany ustalają, w jaki sposób mogą być m.in. budowane i przebudowywane budynki, ulice, place, tworzona sieć infrastruktury, jak mogą zostać urządzone tereny zieleni, czyli np. parki i skwery. Urbaniści i urzędnicy przygotowali propozycję projektu planu miejscowego dla Odolan. Jest on (od 23 listopada) wyłożony do publicznego wglądu – to znaczy, że każdy może go zobaczyć w urzędzie i na stronie internetowej (link do projektu planu znajdziesz w opisie poniżej). Jeśli masz propozycje zmian do zaprezentowanego projektu, teraz jest czas, żeby to zgłosić.
Plan miejscowy obejmuje obszar o powierzchni ok. 330 ha. Jest on położony w południowo-zachodniej części Woli, pomiędzy ulicami Wolską, Kasprzaka, Ordona. Znajduje się na granicy trzech dzielnic: Ochoty, Włoch i Bemowa.
Do niedawna funkcjonowały tu głównie zakłady przemysłowe, magazyny, składy, bazy i warsztaty techniczne. Stanowiły one zaplecze produkcyjne i na potrzeby kolei. Obecnie znajdują się tu tereny o różnych funkcjach.
Północna część Odolan w rejonie ul. Jana Kazimierza służyła dawniej jako obszar obsługi technicznej. Działały zakłady produkcyjno-składowe, m.in. Bumar-Waryński. Dziś są to tereny mieszkaniowo-usługowe. Krajobraz tej części miasta stanowi dowód na postępujący proces transformacji gospodarczej. Przemysł zanika, magazyny i tereny składowania są już niepotrzebne, dlatego interesują się nimi inwestorzy.
Południową część obszaru zajmują głównie tereny kolejowe. Część z nich zalicza się do terenów zamkniętych, czyli takich, na których miasto nie może sporządzać planów zagospodarowania. W samym ich centrum mieści się Wagonownia Pozaklasowa Warszawa Szczęśliwice. Przed wejściem na teren wagonowni znajduje się kompleks ogródków działkowych. Na ich terenie, jak też na przyległych terenach kolejowych, są kilkumetrowe nasypy ziemne. Stanowią materialny ślad dawnego fortu „Odolany”.
Obiekt ten, o powierzchni ok. 1,1 ha, był jednym z elementów wewnętrznego pierścienia Twierdzy Warszawskiej. Fort „W-Tscha” znajdował się pomiędzy linią dawnej Kolei Kaliskiej a linią Kolei Wiedeńskiej. Fort „Odolany” zniszczyli Rosjanie po decyzji cara w 1909. Zachowały się tam między innymi dawne budynki wagonowni, pozostałości fortu, schrony wartownicze i okopy z czasów II Wojny Światowej. Obiekty niszczały w miarę rozbudowy urządzeń kolejowych na Odolanach. Znaczenie funkcjonalne tego obszaru systematycznie maleje. Torowiska biegnące na północ od ul. Gniewkowskiej ku hali, w której mieściła się stacja ładunkowa w rejonie ul. Ordona, straciły na znaczeniu. Pośród terenów kolejowych powstał niewielki zespół zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz zabudowa jednorodzinna.
Na terenie objętym planem jest infrastruktura techniczna i wszystkie sieci miejskie. Większość gruntów należy do miasta i Skarbu Państwa. Wiele działek znajduje się jednak we władaniu i użytkowaniu wieczystym osób fizycznych, spółek i grup przedsiębiorstw, głównie PKP SA.
Ul. Jana Kazimierza i ulice prostopadłe do niej tworzą podstawowy układ komunikacyjny w północnej części tego obszaru. W południowej jego części są tylko dwie drogi publiczne: ul. Gniewkowska oraz ul. Potrzebna. Kursują tędy autobusy miejskie do pętli w rejonie osiedla przy ul. Przyce.
Nowy plan pozwoli w niedalekiej przyszłości na przekształcenie terenu Odolan w nowoczesną dzielnicę. Plan pozwoli:
- zmienić wizerunek tej części Woli i całego miasta
- uporządkować układ przestrzenno-krajobrazowy
- nadać nowy charakter zabudowie już istniejącej
- uwolnić pod zabudowę zdegradowane tereny pokolejowe
- uczytelnić i usprawnić funkcjonowanie układu komunikacyjnego przez wprowadzenie połączeń drogowych między dzielnicami Wola i Ochota
Udział mieszkańców w sporządzaniu planu musi mieć charakter sformalizowany – swoje uwagi trzeba zgłosić na piśmie albo podczas spotkania online.
Z tekstem i rysunkiem projektu planu miejscowego może zapoznać się również:
- w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego, Marszałkowska 77/79, pon.-pt., w godz. 8:00 – 16:00
- na wystawie plenerowej przy skrzyżowaniu ulic Jana Kazimierza i Sowińskiego
- na prezentacji on-line
2. Porozmawiajmy:
- na dyżurze telefonicznym z projektantem planu w środy 25 listopada, 2 i 9 grudnia w godzinach 10 – 13, pod numerem 22 325 81 08
- na dyskusji on-line 8 grudnia (wtorek) o godz. 17
- na YouTube – możesz oglądać spotkanie i dyskutować na czacie
- na platformie ZOOM – możesz zabrać głos w dyskusji. Jeśli chcesz skorzystać z tej opcji, napisz na dialogwplanowaniu@um.warszawa.pl. Link do spotkania oraz instrukcję prześlemy Ci w mailu zwrotnym.
Sprawdź wcześniej, jak działa ZOOM, zrób test na https://zoom.us/test, żeby nic Cię nie zaskoczyło i żeby uczestnictwo w dyskusji przebiegało bez żadnych niespodzianek.
3. Możesz złożyć uwagi do projekty planu do 31 grudnia 2020
Wzór formularza znajdziesz tu:
Jeśli chcesz poinformować swoich sąsiadów – wydrukuj plakat i powieś go na klatce!
- podczas dyskusji publicznej on-line (więcej informacji powyżej)
- mailowo na adres sekretariat.BAiPP@um.warszawa.pl
- drogą pocztową na adres Biura Architektury i Planowania Przestrzennego ul. Marszałkowska 77/79 00-683 Warszawa
- osobiście w kancelarii głównej m.st. Warszawy, kancelarii Biura Architektury i Planowania Przestrzennego lub w Wydziałach Obsługi Mieszkańców w dzielnicy
- możesz skorzystać z umieszczonego w ePUAP formularza ogólnego lub skorzystać z formularza samej uwagi do projektu planu, który jest zamieszczony powyżej
Uwaga złożona w terminie zostanie rozpatrzona. Nie otrzymasz odpowiedzi, ale w Biuletynie Informacji Publicznej publikowany jest wykaz uwag wraz z informacją o tym, jak zostały rozpatrzone przez prezydenta Warszawy.
Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.
Jednostka odpowiedzialna: Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego
Podstawa prawna: