Remont kolei średnicowej niewykorzystaną szansą?

Wykonywany po dekadach użytkowania remont trasy średnicowej powinien uwzględnić przykrycie wykopu, po którym biegną tory. Brak stosownych planów to utrata możliwości zabudowy nad torami i wielkiej szansy dla mieszkańców na odzyskanie tej części miasta, a dla PKP pieniędzy z komercjalizacji powierzchni – uważają władze dzielnicy.  

Dziś linia średnicowa – linia kolejowa przebiega przez Wolę w wykopie wzdłuż alei Jerozolimskich. – To olbrzymia blizna na tkance miejskiej, która sprawia, że duża część dzielnicy jest skazana na ciągłą degradację – zwraca uwagę Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli. Na całym świecie wykorzystuje się każdy pretekst by projektować i ukrywać infrastrukturę tak, aby nie dzieliła ona miasta na mniejsze części. Jak wskazuje burmistrz nie trzeba daleko szukać. – W ogłoszonym pod koniec 2013 r. przetargu na trasę S2 przez Ursynów zaplanowano z tego powodu drogę w tunelu – przypomina Strzałkowski. Takie samo rozwiązanie według niego powinno zostać zastosowane na Woli. Teraz nadarza się ku temu okazja. Trasa średnicowa, zostanie zamknięta na czas generalnego remontu, który odbywa się po prawie 100 latach użytkowania. Jak jednak wynika z odpowiedzi na niedawną interpelację posłanki, Aleksandry Gajewskiej, plany PKP nie uwzględniają przykrycia torowiska. Na dodatek, w sytuacji, kiedy plany te wejdą w życie, trzeba będzie rozebrać te elementy, na które teraz wydane zostaną dziesiątki milionów złotych.  

Rozwiązanie to pozwoliłoby efektywniej zagospodarować teren nad inwestycją oraz doprowadziło do częściowego zwrotu kosztów, poprzez sprzedaż gruntów. – Chodzi m.in. o teren między ul. Jana Pawła II oraz Al. Jerozolimskimi, gdzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza budowę wieżowców bez limitów – informuje Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli, który jest zaskoczony decyzją PKP. 

Kolejarze argumentują, że ponieważ w Polsce nie ma wprowadzonego w życie prawa własności warstwowej nawet nie planują zostawienia sobie furtki, aby takie zmiany niewielkimi kosztami zrealizować w przyszłości. Wydaje się, że nie wierzą w możliwość wprowadzenia takiego prawa. 

Niestety dzisiaj inwestorzy, którzy chcą zostawić swoje pieniądze w centrach wielkich miast często nie mogą tego czynić. – Właściciel działki geodezyjnej jest zarówno właścicielem terenu nad działką jak i pod nią. Prawo własności warstwowej podzieli tę własność na kilka warstw. Umożliwi to sprzedaż gruntów nad lub pod torami i dodatkową ich zabudowę – mówi Zastępca Burmistrz Dzielnicy Wola, Adam Hać. 

W Sejmie na początku 2018 roku powstał zespół parlamentarny, który miał przyśpieszyć prace nad ustawą regulującą tą kwestię. – Na razie efektów prac nie widać, ale liczymy, że do 2023 roku, kiedy ruszą prace remontowe samorządowcy i kolejarze otrzymają od rządzących możliwość efektywniejszego wykorzystania obszarów, po których przebiega linia kolejowa, takich jak te na warszawskiej Woli. Dlatego warto mądrze wszystko zaplanować i uwzględnić w projekcie konieczność przykrycia, żeby nie trzeba było wszystkiego za kilka lat rwać – dodaje Adam Hać. 

Data opublikowania: 23:22, 25 lutego 2021

Kategorie: ,

Inne aktualności

Dzień otwarty w XXIV Liceum Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida

27 kwietnia br. o godzinie 18.00. Dzień otwarty w XXIV Liceum Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida, ul. Obozowa 60 w Warszawie Szanowni Państwo, 17 maja br. rozpocznie się rekrutacja do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022. W celu zapoznania kandydatów z ofertą edukacyjną, wolskie...

Więcej

Dzień otwarty w XL Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego

24 kwietnia br. o godzinie 11.00. Dzień otwarty w XL Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego, ul. Platynowa...

Dzień otwarty w III Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Sowińskiego

24 kwietnia br. o godzinie 11.00. Dzień otwarty w III Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Sowińskiego, ul. Rogalińska 2 w Warszawie...